- Komerční sdělení -finance
DomůRady a NávodyDvoupodlažní chata u zálivu jako pocta lokální venkovské architektuře

Dvoupodlažní chata u zálivu jako pocta lokální venkovské architektuře

Krásné přírodní prostředí lokality Ulvik v západním Norsku si vyžádalo citlivý přístup architektů, kteří měli na pozemku u zálivu navrhnout dvoupodlažní chatu. Rozhodli se vzdát poctu místní venkovské architektuře. Jako inspiraci použili díla slavného švýcarského architekta Rudolfa Olgiatiho, který v polovině 20. století rozvinul syntézu mezi stavebními tradicemi klasické řecké architektury a moderní.

V nové stavbě z dílny ateliéru Rever & Drage se mísí lidová architektura s historickými principy designu, jakož is romantickými malbami norského malíře Hanse Gudeho. Celý pozemek, na kterém dvoupodlažní chata vyrostla, protínají dlouhé linie kamenných zdí.

Dvoupodlažní chata u zálivu v Norsku ve venkovské lokální architektuře
Krásné přírodní prostředí lokality Ulvik v západním Norsku si vyžádalo citlivý přístup architektů.

Harmonizují s dřevěnými fasádami samotné chaty, které mají okrově žlutou barvu. Architekti o nich říkají, že na podzim jsou „čistou kamufláží osikového lesa“.

Kamenné zdi přerušuje jižní stěna budovy. Nemají jen estetickou funkci, ale slouží jako extra hrubá a ochranná zeď před dominujícím větrem a deštěm, která je pro tuto oblast typická. Ne nejpříznivější povětrnostní podmínky podtrhuje i šikmý nosník na protilehlé štítové stěně, fungující jako dodatečná podpora. Zároveň drží také drenážní troubu ze střechy.

Dvoupodlažní chata u zálivu v Norsku ve venkovské lokální architektuře
Za povšimnutí stojí různorodé umístění oken a prosklení tak, aby dovnitř v kteroukoli denní dobu dopadal dostatek přirozeného světla a vždy fungovalo intenzivní propojení interiéru s exteriérem. Zdroj: Tom Auger

Uspořádání jako malá farma
Celé sídlo je vytvořeno dvěma budovami, které spojuje stoupající přístupová cesta. Hlavní chata je umístěna výše, blíže k fjordu se nachází menší hmota – přístavba, také v okrově žluté barvě. Hlavní budova spojuje architekturu tradičních domů na místních farmách, které byly obvykle natřeny bílou barvou, a vzhled stodoly, tradičně oděné do teplé červené barvy.

Chatky se v této působivé přírodní oblasti začaly stavět až v polovině 20. století a sloužily k rekreaci vyšší střední třídy. Měly fungovat někde mezi pohodlím domu a drsností stodoly. Tento přechodný stav architekti vnesli i do kompozice fasády nové chaty – obsahuje několik prvků typických pro stodoly, ale také nové, které se běžně vyskytují v rodinných domech.

Dvoupodlažní chata u zálivu v Norsku ve venkovské lokální architektuře
r

Fasáda obrácená k fjordu je reprezentativní
Na nejednoznačný charakter chaty poukazuje také fasáda obrácená k fjordu, která je reprezentativní a zároveň skromná, plebejská. „Římsu nad hlavními dveřmi jsme zvedli na parapet, aby signalizovala vstup a důstojnost, zatímco okap nad velkým oknem působí nenápadným dojmem (a zároveň poskytuje oknu úkryt). Subtilnější betonový oblouk uvnitř skleněné fasády vyvažuje šikmý trám zvenčí.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek